Stress

Over een uur staat de verjaardagsvisite op de stoep en moet je nog beginnen met het huis opruimen. Er ligt nog een hele berg werk op je bureau en de deadline voor het verslag is morgen en je collega wil wat vragen. Volgende week is het tentamen, je moet het boek nog lezen en aan leren ben je al helemaal aan toegekomen.
Als je er alleen al aan denkt, ga je zweten, je hartslag gaat omhoog en je voelt spanning in je buik. Deze symptomen zijn stressreacties. Het is een gezonde lichamelijke reactie. Hierdoor kan je juist op zo’n moment beter functioneren. Je bent bijvoorbeeld alerter en kan je beter concentreren. Als de situatie voorbij is neemt de spanning af. Je lichaam heeft dan even tijd nodig om zich te herstellen.
Niet iedereen even gevoelig voor stress. Dit heeft te maken met de balans tussen de draagkracht die je hebt en de draaglast die je te verduren krijgt.

DE EERSTE STAP IS HERKENNEN (BEWUSTZIJN)
Als je lichaam geen tijd krijgt op te herstellen en je ‘valt’ van het ene stressmoment in de andere, dan wordt de gezonde stress juist ongezond. Soms ervaar je stressreacties, terwijl er geen reden is om je druk te maken. Dus wanneer er op de lange termijn te veel spanning aanwezig is, komen de klachten. Er zijn verschillende signalen waar aan je stress kunt herkennen:

Lichamelijk signalen: last van hoofdpijn, rug- of nekpijn, hartkloppingen of spijsverteringstoornissen, vermoeidheid, rusteloosheid en slaapproblemen Ook tast teveel stress jouw afweersysteem aan, hierdoor ben je vatbaarder voor verkoudheid en griep

Psychische signalen: prikkelbaar en/of cynisch, gevoelens van machteloosheid, ongeluk of verveling. Stress beïnvloedt je stemming (gemoedstoestand), soms heb je daardoor een gevoel van eenzaamheid.

Gedragssignalen: bazig, snauwen, kritisch, overmatig gebruik van alcohol, drugs, sigaretten of eten, veranderingen in gedrag.
Deze veranderingen door de lichamelijke en psychische stressreacties) maken dat je prikkelbaar bent. Jouw prikkelbaarheid kan leiden tot conflicten met collega’s, kinderen, partner of ouders. Maar ook door je gevoel van lusteloosheid, somberheid ga je ook sociale contacten vermijden.

Gedachten- of denksignalen: vaak moeite met helder nadenken, gebrek aan creativiteit, geheugenproblemen, concentratieproblemen, negatief gedachtenpatronen, het kwijtraken van je gevoel voor humor

ER ZIJN VERSCHILLENDE SOORTEN STRESS
Spannende stress:
dit is een gezonde vorm van stress. Het helpt je beter te functioneren en je bent extra alert. Te denken valt aan een optreden, sollicitatiegesprek of racen op een kartbaan.

Frustrerende stress: deze stress treedt op in situaties waarbij jij je gefrustreerd voelt. Tijdens een ruzie, in de file of wanneer je collega volgens jou niet doet wat je had verwacht.  

Schadelijke stress: dit is natuurlijk de ernstigste soort. Deze ontstaat wanneer je op je werk langdurig boven je kunnen moet presteren. Wanneer je gepest wordt. En stress na een traumatische ervaring.

WAT KUN JE DOEN BIJ STRESS?
Misschien een inkoppertje, maar het is belangrijk om op tijd de signalen te herkennen en jezelf tijd gunnen op te herstellen na een stressvolle situatie.

  • Stap uit de situatie en zoek even een rustig plekje op
  • Doe eventueel een korte yoga-, meditatie- of ontspanningsoefening: focus op je ademhaling.
  • Gebruik oordopjes om het geluid even buiten te sluiten
  • Neem even rust.
  • Geef jezelf de ruimte om even niets te hoeven.
  • Doe dagelijks een ontspanningsoefening.
  • Luister naar rustgevende muziek.
  • Knuffel je partner, kind of je huisdier eens wat vaker.
  • Ga de natuur in en maak een wandeling

Kortom: verwen jezelf! Niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk.
Bijvoorbeeld knuffelen met dieren zorgt voor een lagere hartslag en bloeddruk. Daardoor is er een daling van stresshormoon cortisol en verdwijnt het gevoel van stress. Bovendien praten dieren niet en dat kan soms erg fijn zijn.

Lichaamsbeweging is ook erg goed, net als bij veel andere klachten. We krijgen in het dagelijks leven weinig lichaamsbeweging, als we het niet zelf opzoeken. We zitten veel tijdens het werken, we zitten in de auto, we zitten buiten op te terras. Maar er zijn wetenschappers die aanraden om minimaal 5 kilometer per dag te lopen en het liefst zelfs meer.

Check de data wanneer er een cursus of losse wandeling (kennismaking) wordt gegeven of maak een belafspraak met mij.

Facebook
LinkedIn