Bore-out

Bore-out is een recent fenomeen. Een bore-out is nog geniepiger dan een burn-out. De mensen met een bore- of burn-out hebben beiden vaak een laag zelfbeeld en weinig zicht op hun eigen kwaliteiten. Een bore-out (verveling) heeft dezelfde klachten, als een burn-out:  

  • ongemotiveerd, 
  • lusteloosheid, 
  • energieloos, 
  • slecht slapen, 
  • vermoeidheid, zowel lichamelijk als mentaal: bij een bore-out door minimale inspanning /bij een burn-out door maximale inspanning.

Mensen met een bore-out hebben vaak weinig zelfvertrouwen. Ze onderschatten zichzelf en zijn bang voor uitdagingen, omdat ze niet willen falen. Bij een burn-out hebben de mensen juist vaak veel zelfvertrouwen en zijn perfectionistisch. Doordat ze zichzelf overschatten, nemen ze te veel ’hooi op hun vork’, maken hun (reserve) energie op en ’branden af’.
Maar een bore-out is ingewikkelder dan hierboven te kort en te krachtig wordt omschreven.  Verveling, in alle vormen, heeft een relatie met angst en onzekerheid. Mensen kunnen vaak wel meer doen, maar ze durven niet. Door onzekerheid. Gebrek aan zelfvertrouwen. Een laag zelfbeeld. Door passiviteit. Het gevoel dat men kansloos is. Door risico’s te vermijden. Doordat de activiteiten van het dagelijks leven geen voldoening geven.
Het is een soort aangeleerde hulpeloosheid: een psychologisch verschijnsel waardoor mensen denken dat ze niets aan de situatie kunnen veranderen, waardoor ze het niet eens meer proberen. De mensen zijn ongemotiveerd, nemen geen initiatief en doen alleen maar wat er gevraagd wordt.

Wat kan je doen?
Door passiviteit te veranderen naar activiteit. Er over praten met o.a.de huisarts en/of werkgever is een belangrijke eerste stap. Je kunt natuurlijk zelf ook met kleine stapjes je situatie veranderen. De grootst mogelijke kleine stap nemen, zodat je succes ervaringen krijgt. Daardoor groeit je zelfvertrouwen. Daarmee vergroot je het gevoel dat je situaties, toch positief kan beïnvloeden.

Het wordt tijd om de negatieve spiraal te doorbreken! Want hoe langer de verveling duurt, hoe moeilijker het is jezelf weer te activeren. Bewegen is altijd een goede remedie tegen een laag zelfbeeld. Het stimuleert de aanmaak van endorfine en je krijgt er simpelweg een gezonder lijf en brein van. Zet de eerste stap. Nu. Als je langer wacht, gebeurt het nooit.

Check de data wanneer er een cursus of losse wandeling (kennismaking) wordt gegeven of maak een belafspraak met mij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook
LinkedIn