Burn-out

Je voelt je uitgeput. Het lukt maar niet om je aandacht erbij te houden en je vergeet veel. Je denkt als je een nacht je goed kan doorslapen dan lukt het wel weer. Maar helaas, je ligt vaak wakker en dan ga je piekeren. Als je slaapt wordt je moe wakker omdat je onrustig hebt geslapen.  Vervolgens ben je overdag snel geïrriteerd of zelfs boos. De tranen prikken achter je ogen en je je ziet alleen maar meer problemen in je dagelijkse leven en je kan gewoon geen oplossing meer bedenken. Je hebt geen grip meer op de situatie en je voelt je machteloos. 
En was dat maar alles, helaas is je gezondheid ook niet al te best. Lichaam geeft signalen af van stress: hoofdpijn, duizeligheid, pijn (rug, borst of welke andere zwakke plek dan ook), hartklopping, je maag speelt op en je hebt last van je darmen (winderigheid, krampen of diarree).
Ieder mens is uniek, dat geldt ook voor de verschillende burn-out klachten die je kan ervaren. We hebben allemaal wel eens ‘zware’ dag en misschien wel een paar dagen of weken achter elkaar. Als je al maanden last hebt van spanningsklachten in combinatie met lichamelijke klachten, dan is het verstandig om een gesprek aan te gaan met je huisarts.

TIJD OM NAAR JE DE SIGNALEN VAN JE LICHAAM TE LUISTEREN!
En het liefst zo snel mogelijk. Wellicht hou jij je sterk (al heel lang), omdat anderen op je rekenen. Je wil iedereen tot steun zijn en je vergeet tijd voor jezelf te nemen. Je batterij is leeg, want is wat je lichaam je wil vertellen.  

WAT ALS JE BATTERIJ (bijna) LEEG IS?
Tja, als de batterij van je telefoon leeg is, dan leg je deze aan de lader en dan krijgt de telefoon even rust. Ook jij kan leren hoe je even rust kunt nemen op een dag, even een goede pauze inlassen om daarna weer verder te kunnen. 

Tijdens de Mindful Walk cursus proberen we verschillende  oefeningen uit om te onderzoeken welke pauzeknop bij jou past. Sowieso is de natuur een grootste pauzeknop en energiegever die er is, maar je moet het wel zien, voelen en ervaren. Dat is de basis van mindfulness, hier en nu; wat zie ik, wat voel ik, wat ruik ik? Met het leren van een goede en rustige ademhaling kan je ook het hier en nu toelaten; uit je hoofd naar je hart. Want jouw kloppend hart is de motor van je lichaam. Buiten bewegen door de ene voet voor de andere te zetten en daarmee stap voor stap de conditie van je lichaam verbeteren. Door lichamelijke oefeningen (yoga) is er aandacht voor al je spieren en je botten. De combinatie maakt dat je in beweging komt, dat je hoofd en je hart weer samenwerken. Dat maakt dat je weer energie voelt. Deze energie motiveert je om weer wat te gaan doen, geeft je grip terug in je leven. 

Check de data wanneer er een cursus of losse wandeling (kennismaking) wordt gegeven of maak een belafspraak met mij.

 

Facebook
LinkedIn